Adaptační plán
ADAPTACE DÍTĚTE V DĚTSKÉ SKUPINĚ (DS)
Nástup do předškolního zařízení a odloučení od rodičů je pro dítě ve většině případů obtížné. Vše je nové, neznámé, dítě si musí zvyknout na to, že už nebude středem pozornosti, o kterou se v DS musí dělit s ostatními dětmi, bude se vyrovnávat s jiným denním režimem i s novou autoritou v podobě pečující osoby.
První kontakt se zařízením a jeho personálem probíhá většinou krátce, kdy se rodič přijde zeptat na možnost umístění. Pokud je u toho přítomno dítě, snažíme se navázat kontakt a nabídneme mu možnost prohlédnout si hračky a prostory.
Další dny: dítě 1 - 2x přijde do DS spolu s rodičem na cca 1 hodinu a společně si hrají i s ostatními dětmi, seznamují se s prostory, režimem, pečujícím personálem a my od rodičů získáváme poznatky o dítěti, co má rádo či nerado, čemu se vyhnout. Pokud se dítě zapojí do hry, komunikuje s ostatními, zkusí při 3 - 4 návštěvě rodič odejít a dítě zůstává v DS asi 1 hodinu samo. Postupně se přidává doba pobytu dítěte bez rodiče - nejprve zůstane jen s dětmi na svačinku, další den přidáme i procházku a pokud je to bez větších problémů, nastoupí dítě do zařízení k dopolední docházce. Po týdnu až 14 dnech, pokud to rodiče potřebují, zkoušíme uložit dítě k odpolednímu spánku. Je dobré, aby si přineslo oblíbenou hračku, ke které se může přitulit, případně něco na co je zvyklé z domu (dudlík...).
Při rodiči požadované docházce pouze 1x týdně zpočátku doporučujeme, aby dítě chodilo častěji. Je to pro adaptaci a návyk na nový režim lepší, dítě si rychleji zvykne.
Osvědčilo se, pokud už dítě nastoupí k pravidelné docházce, jeho převzetí v šatně i přesto, že pláče nebo se vzteká. Rodičům v prvních týdnech neupíráme možnost jít s dítětem do herny, ale i vzhledem k ostatním dětem se to snažíme minimalizovat. Ze zkušeností víme, že to nemá velký přínos. V případě plačtivého nástupu do DS, dáváme rodičům během dopoledne informaci formou SMS či přes Messenger, že je vše v pořádku a jejich potomek si hraje, je spokojený a vše jsme zvládli.
S rodiči komunikujeme vždy při příchodu i odchodu z DS a sdělujeme si vzájemně informace ( i včetně drobných zranění, které se stali doma, pokroků v sebeobsluze, chování v DS apod.)
V průběhu adaptace necháváme dítěti čas, aby si vše "okoukalo" a samo se dobrovolně zapojovalo do aktivit, nenutíme, ale postupně ho učíme dodržovat režim DS.
Každé dítě je jiné a délka adaptace může trvat i několik týdnů. Pokud společně překleneme toto období, jsme společně s rodiči odměněni úsměvem a spokojenými dětmi, které pak někdy ani nechtějí odcházet domů.