Plán výchovy a péče
Název poskytovatele: Dětská skupina při nemocnici, z.ú.
Název zařízení: Dětská skupina Motýlek
Adresa: Metyšova 465, 514 01 Jilemnice Sídlo: Metyšova 372, 514 01 Jilemnice
Telefon: +420 608 159 122
Email: detskaskupina@nemjil.cz
Kontaktní osoba: Jaroslava Edlmanová - ředitelka DS
Kapacita zařízení : 12 dětí ve věku 1 - 4 roky
Provozní doba: PO - ČT 6.30 - 15.30, PÁ 6.30 - 15.00
Režim dne:
6:30 - 8:30 příchod dětí do DS, odpočinek - dospání dítěte, volné hry dětí
8:30 - 9:15 komunikační aktivity, pohybové a výtvarné činnosti
9:15 - 9:45 svačina
9:45 - 11:30 pobyt venku / výchovná činnost
11:30 - 12:00 oběd
12:00 - 14:15 hygiena, čtení pohádky, odpočinek dětí
14:15 - 15:30 svačina, volné aktivity dětí - hry, zájmové činnosti, pohybové aktivity, pobyt venku
Stravování: zajištěno ze stravovacího provozu MMN a.s.
pitný režim zajišťují pečující osoby
Adaptace: probíhá dle adaptačního plánu DS
Pečující osoby: splňují podmínky zákona o DS, tj. chůvy a zdravotní sestry
Dětská skupina, z. ú. (dále jen DS) vznikla 25.10.2017 a provoz byl zahájen 2.11.2017 v návaznosti na předchozí provoz dětské skupiny Motýlek, která má sídlo v areálu jilemnické nemocnice, v zařízených prostorách budovy bývalé polikliniky. V květnu 2020 jsme zahájili provoz druhé dětské skupiny v Semilech, která sídlí v budově ředitelství nemocnice Semily. Veškeré vybavení obou našich skupin splňuje požadavky zákonů.
Financování provozu DS je zajištěno z dotačních fondů EU a částečným příspěvkem rodičů. V průběhu roku dojde ke změně - budeme financováni ze státního rozpočtu spolu s částečným příspěvkem rodičů.
V DS zajišťujeme péči pro děti nejen zaměstnanců MMN, a.s., ale i ze širokého okolí Jilemnice a Semil.
Cílem DS je socializace dětí mezi vrstevníky, co nejsnazší adaptace v předškolním zařízení a správný vývoj dítěte po stránce jak psychické tak i fyzické. Klademe důraz na individuální přístup k dětem a na vytváření rodinného prostředí plného radosti a pohody, snažíme se v dětech probouzet zájem o přírodu a české tradice. Usilujeme o rozvoj fyzických, řečových a smyslových dovedností, vedeme děti k základům slušného chování ve společnosti a k základům zdravého životního stylu. S rodiči jsme v úzkém kontaktu, máme mezi sebou oboustrannou důvěru, respekt a vycházíme si navzájem vstříc. S dětmi si v průběhu adaptace vytváříme kamarádský vztah, nasloucháme jim, respektujeme je.
ZÁMĚRY PÉČE A VÝCHOVY V DS A JEJICH KONKRETIZACE
navazovat na rodinnou výchovu, podporovat ji, doplňovat a spolupracovat s ní
vytvářet prostředí vzájemné důvěry a otevřenosti mezi pečujícími osobami, dětmi i rodiči
2) usilovat o osobní rozvoj každého dítěte s ohledem na jeho nadání, potřeby,
zájmy a schopnosti a podporovat jeho zdravý citový, rozumový i tělesný rozvoj,
jeho osobní spokojenost a pohodu
výchovu a péči přizpůsobit ve všech oblastech tak, aby se děti rozvíjely
přirozenou cestou, aby směřovala dítě k pozitivnímu pohledu na život a na svět
při vstupu dítěte z prostředí rodiny do prostředí DS vytvářet a individuálně přizpůsobovat vhodné adaptační podmínky, které tento významný krok v životě dítěte nejen dítěti, ale i jeho rodičům co nejvíce usnadní
směřovat k tomu, aby čas prožitý v DS byl pro dítě radostí, příjemnou zkušeností
smysluplně obohacovat denní program dětí, zajistit prostředí s dostatkem mnohostranných a přiměřených podnětů k jejich aktivnímu rozvoji a učení
4) vytvářet v DS prostředí a sociální klima, které podporuje rozvoj dětí, jejich
tělesné i duševní zdraví, chránit děti před nezdravým stresem a zdraví škodícím
vlivům, vést děti ke zdravému životnímu stylu, směřovat k radosti dětí z pobytu
v DS
pečovat o zdraví dětí ve spolupráci s rodinou
vést děti k péči o své zdraví, včetně osobní hygieny a pěstování správných hygienických návyků
seznamovat děti a upozorňovat je na možnost nebezpečí úrazů a jejich prevence
podporovat pohybové aktivity dětí, zařazovat tělovýchovné chvilky
využívat pobytu venku
využívat relaxaci, relaxační prvky, relaxační hry a vést děti k osvojování si relaxačních technik
FORMY ČINNOSTÍ V DS A JEJICH POPIS
volná hra a spontánní činnosti
DS poskytuje dostatek prostoru pro volnou hru a spontánní výběrové činnosti
individuální práce s dětmi
je prováděna nejčastěji k procvičení určité dovednosti (rozvíjení smyslového vnímání, prostorové a pravolevé orientace, matematických představ, grafomotoriky, logopedických funkcí apod.)
činnosti a hry v oblasti:
- výtvarné (kreslení, malování, otisky, zapouštění barev, trhání, mačkání,
modelování, tvoření z přírodnin, vystřihování apod.)
- rozvoj představivosti, kreativity a fantazie, estetického vnímání, jemné motoriky,
výtvarných dovedností, osvojování práce s materiály, seznámení se s výtvarnými technikami
- pohybové (pohybové chvilky, protahující cvičení, pohybové hry, relaxace)
- rozvoj jemné i hrubé motoriky, fyzického vývoje dítěte, podpora správného růstu, podpora fyzické zdatnosti, rozvoj sebeobslužných dovedností, zdravých návyků, vytváření fyzické pohody
- hudební (pěvecké, poslechové, hudebně pohybové apod.)
- rozvoj sluchového vnímání, osvojování a zpěv písní, koordinace pohybu dle
hudby
- rozvoje poznání, myšlení, paměti
- procvičování smyslového vnímání, pravolevé a prostorové orientace,
časové posloupnosti, matematických představ, vlastností předmětů, atd.
- rozvoj komplexního pohledu na svět, osvojení poznatků z přírodních,
společenských a technických věd
- procvičování paměti a pozornosti, rozvoj logického myšlení
- jazykové, řečové a komunikační - popis, rozhovor, vyprávění, poslech, přednes
- rozvoj slovní zásoby, procvičování jemné motoriky mluvidel, rytmická cvičení, osvojování si říkanek, poslech pohádek, vyprávění atd.
společné stravování
děti vedeme k samostatnosti a sebeobsluze, k vytváření zdravých stravovacích návyků a ke kultuře stolování
hygiena a sebeobsluha
hygienické potřeby provádějí děti samostatně podle vlastní potřeby a požadavku intimity
potřebují-li děti pomoc, je jim poskytnuta ze strany pečující osoby
při oblékání a svlékání, úklidu hraček apod. děti vedeme k samostatnosti, vzájemné ohleduplnosti a pomoci
pobyt venku
uskutečnění pobytu venku, jeho program i délka pobytuje závislá na aktuálních podmínkách počasí
při pobytu venku:
- chodíme na procházky, poznáváme přírodu a okolí
- hrajeme si v přírodě
- hrajeme si, pohybově se vyžíváme na zahradě
pobyt venku poskytuje dětem poznatky o okolí a především je prostorem k dostatečnému pohybovému vyžití a volné hře
odpočinek a spánek
děti odpočívají v ložnici, což je samostatná místnost, kde má každé dítě své stabilně umístěné lehátko
doba odpočinku je uzpůsobena individuálním potřebám dětí
tato doba je kromě odpočinku věnována čtení pohádek, příběhů a poezie, poslechu relaxační hudby atd.
Konkrétní činnosti a příležitosti:
- pohybová cvičení - manipulační činnosti - smyslové a psychomotorické hry - hudebně - pohybové činnosti - grafické a grafomotorické činnosti - činnosti směřující k ochraně zdraví a osobního bezpečí - relaxační činnosti - činnosti k prevenci úrazů - řečová a rytmická cvičení - práce s knihou (čtení, prohlížení) - přednes, zpěv, vyprávění - poslech pohádek a příběhů - interpretace zážitků - přímé pozorování - manipulace s předměty a různými materiály - námětové hry - smyslové hry - cvičení na projevování citu - výlety do okolí - činnosti na poznávání lidských vlastností - estetické a tvůrčích aktivity - činnosti k získávání orientace v okolí - poučení o možných nebezpečných situacích a způsobech, jak se chránit atd.
Činnosti se vzájemně prolínají, vycházejí z potřeb dětí, věkových zvláštností a jejich rozvojových možností.
CÍLE PÉČE A VÝCHOVY V DS DLE JEDNOTLIVÝCH OBLASTÍ
1. OBLAST BIOLOGICKÁ (Dítě a jeho tělo)
prostřednictvím nejrůznějších činností rozvíjet pohybové schopnosti dětí a zdokonalovat jejich dovednosti v oblasti hrubé i jemné motoriky, vést děti k osvojování si věku přiměřených praktických dovedností a k rozvoji smyslového vnímání a zároveň stimulovat a podporovat uvědomování si svého těla a směřovat tak k rozvoji psychické i fyzické zdatnosti a osvojování si poznatků o svém těle a jeho zdraví
2. OBLAST PSYCHOLOGICKÁ (Dítě a jeho psychika)
vytvářet podmínky k rozvoji řečových schopností, jazykových a komunikativních dovedností a vzbuzování zájmu i o další verbální i neverbální formy sdělení
rozvíjet smyslové vnímání, myšlení, rozvíjet paměť a pozornost, představivost a fantazii a tvořivé myšlení, vést děti k tvořivému sebevyjádření, k tvořivému řešení problémů a směřovat k posilování přirozených poznávacích citů dítěte, jeho zvídavosti, vytvářet a podporovat zájem o učení a vytvářet základy pro práci s informacemi
rozvíjet osobnost dětí tak, aby si uvědomovaly své vlastní já, získávaly sebevědomí, sebedůvěru, spěly k relativní citové samostatnosti, dokázaly se sebeovládat, vytvářet a rozvíjet citové vztahy a plně je prožívat a naučit se tyto pocity, získané dojmy a prožitky různými způsoby vyjadřovat a zvládat a také záměrně řídit svoje chování a umět ovlivňovat vlastní situaci
3. OBLAST INTERPERSONÁLNÍ (Dítě a ten druhý)
učit děti navazovat a rozvíjet vztahy k druhým lidem (dětem i dospělým), v tomto směru posilovat u dětí prosociální chování a vytvářet prosociální postoje (sociální citlivost, toleranci, respekt aj.), učit je žít ve společnosti ostatních, seznamovat je s pravidly chování ve vztazích k ostatním, učit děti komunikovat, spolupracovat s druhými lidmi a také si chránit osobní soukromí a bezpečí
4. OBLAST SOCIÁLNĚ KULTURNÍ (Dítě a společnost)
uvádět děti přirozeným způsobem do společenství ostatních lidí, seznamovat je se světem lidí, kultury a umění, rozvíjet u dětí základní kulturně společenské postoje, návyky a dovednosti a učit je vědomě se přizpůsobovat společenskému prostředí a zvládat jeho změny, přiblížit dětem pravidla společenského soužití, učit děti spolupracovat, spolupodílet se, vnímat a přijímat základní hodnoty uznávané v daném společenství, vytvářet také povědomí o existenci ostatních kultur a národností
5. OBLAST ENVIRONMENTÁLNÍ (Dítě a svět)
seznamovat děti s místem a prostředím, ve kterém žijí a přispívat k vytváření pozitivního vztahu k tomuto prostředí, umožňovat dětem poznávat přírodní, kulturní i technické prostředí, vnímat jejich rozmanitost, vývoj a neustálé proměny a na základě těchto vědomostí vytvářet u dětí povědomí o vlastní sounáležitosti se světem, s živou a neživou přírodou, lidmi, společností i planetou Zemí a směřovat děti k uvědomění si nutnosti chránit přírodu, životní prostředí a chovat úctu k životu ve všech jeho formách
SEZNAM TEMATICKÝCH CELKŮ
Tematické celky vycházejí z přirozeného cyklu ročních období a přírodních i společenských situací s nimi spojených, tedy ze života dítěte, je tak pro dítě smysluplný, zajímavý a užitečný a realizace těchto tematických celků poskytuje dítěti přirozenou cestou poznávat svět, poskytuje mu širokou škálu nejrůznějších aktivit a nabízí mu hlubší prožitek, dítě tak nezískává pouze izolované poznatky či jednoduché dovednosti, ale získaná zkušenost je komplexnější a pro dítě snáze uchopitelná a prakticky využitelná a přispívá k tomu, aby dítě získávalo potřebné dovednosti, užitečné poznatky, poznávalo žádoucí hodnoty a získávalo samostatné postoje.
Tematické celky jsou členěny do podtémat, která tvoří materiál pro jednodušší práci při sestavování konkrétních činností pro děti. S jednotlivými podtématy je vhodné pracovat individuálně, dle aktuálních podmínek a možností (aktuální počet dětí ve skupině, jejich věk apod.), slouží jako orientační materiál.