Plán výchovy a péče

Název poskytovatele: Dětská skupina při nemocnici, z.ú.

Název zařízení: Dětská skupina Motýlek

Adresa: Metyšova 465, 514 01 Jilemnice Sídlo: Metyšova 372, 514 01 Jilemnice

Telefon: +420 608 159 122

Email: detskaskupina@nemjil.cz

Kontaktní osoba: Jaroslava Edlmanová - ředitelka DS

Kapacita zařízení : 12 dětí ve věku 1 - 4 roky

Provozní doba: PO - ČT 6.30 - 15.30, PÁ 6.30 - 15.00

Režim dne:

6:30 - 8:30 příchod dětí do DS, odpočinek - dospání dítěte, volné hry dětí

8:30 - 9:15 komunikační aktivity, pohybové a výtvarné činnosti

9:15 - 9:45 svačina

9:45 - 11:30 pobyt venku / výchovná činnost

11:30 - 12:00 oběd

12:00 - 14:15 hygiena, čtení pohádky, odpočinek dětí

14:15 - 15:30 svačina, volné aktivity dětí - hry, zájmové činnosti, pohybové aktivity, pobyt venku

Stravování: zajištěno ze stravovacího provozu MMN a.s.

pitný režim zajišťují pečující osoby

Adaptace: probíhá dle adaptačního plánu DS

Pečující osoby: splňují podmínky zákona o DS, tj. chůvy a zdravotní sestry

Dětská skupina, z. ú. (dále jen DS) vznikla 25.10.2017 a provoz byl zahájen 2.11.2017 v návaznosti na předchozí provoz dětské skupiny Motýlek, která má sídlo v areálu jilemnické nemocnice, v zařízených prostorách budovy bývalé polikliniky. V květnu 2020 jsme zahájili provoz druhé dětské skupiny v Semilech, která sídlí v budově ředitelství nemocnice Semily. Veškeré vybavení obou našich skupin splňuje požadavky zákonů.

Financování provozu DS je zajištěno z dotačních fondů EU a částečným příspěvkem rodičů. V průběhu roku dojde ke změně - budeme financováni ze státního rozpočtu spolu s částečným příspěvkem rodičů.

V DS zajišťujeme péči pro děti nejen zaměstnanců MMN, a.s., ale i ze širokého okolí Jilemnice a Semil.

Cílem DS je socializace dětí mezi vrstevníky, co nejsnazší adaptace v předškolním zařízení a správný vývoj dítěte po stránce jak psychické tak i fyzické. Klademe důraz na individuální přístup k dětem a na vytváření rodinného prostředí plného radosti a pohody, snažíme se v dětech probouzet zájem o přírodu a české tradice. Usilujeme o rozvoj fyzických, řečových a smyslových dovedností, vedeme děti k základům slušného chování ve společnosti a k základům zdravého životního stylu. S rodiči jsme v úzkém kontaktu, máme mezi sebou oboustrannou důvěru, respekt a vycházíme si navzájem vstříc. S dětmi si v průběhu adaptace vytváříme kamarádský vztah, nasloucháme jim, respektujeme je.

ZÁMĚRY PÉČE A VÝCHOVY V DS A JEJICH KONKRETIZACE

  1. navazovat na rodinnou výchovu, podporovat ji, doplňovat a spolupracovat s ní

  • vytvářet prostředí vzájemné důvěry a otevřenosti mezi pečujícími osobami, dětmi i rodiči

2) usilovat o osobní rozvoj každého dítěte s ohledem na jeho nadání, potřeby,

zájmy a schopnosti a podporovat jeho zdravý citový, rozumový i tělesný rozvoj,

jeho osobní spokojenost a pohodu

  1. výchovu a péči přizpůsobit ve všech oblastech tak, aby se děti rozvíjely

přirozenou cestou, aby směřovala dítě k pozitivnímu pohledu na život a na svět

  • při vstupu dítěte z prostředí rodiny do prostředí DS vytvářet a individuálně přizpůsobovat vhodné adaptační podmínky, které tento významný krok v životě dítěte nejen dítěti, ale i jeho rodičům co nejvíce usnadní

  • směřovat k tomu, aby čas prožitý v DS byl pro dítě radostí, příjemnou zkušeností

  • smysluplně obohacovat denní program dětí, zajistit prostředí s dostatkem mnohostranných a přiměřených podnětů k jejich aktivnímu rozvoji a učení

4) vytvářet v DS prostředí a sociální klima, které podporuje rozvoj dětí, jejich

tělesné i duševní zdraví, chránit děti před nezdravým stresem a zdraví škodícím

vlivům, vést děti ke zdravému životnímu stylu, směřovat k radosti dětí z pobytu

v DS

  • pečovat o zdraví dětí ve spolupráci s rodinou

  • vést děti k péči o své zdraví, včetně osobní hygieny a pěstování správných hygienických návyků

  • seznamovat děti a upozorňovat je na možnost nebezpečí úrazů a jejich prevence

  • podporovat pohybové aktivity dětí, zařazovat tělovýchovné chvilky

  • využívat pobytu venku

  • využívat relaxaci, relaxační prvky, relaxační hry a vést děti k osvojování si relaxačních technik

FORMY ČINNOSTÍ V DS A JEJICH POPIS

  • volná hra a spontánní činnosti

DS poskytuje dostatek prostoru pro volnou hru a spontánní výběrové činnosti

  • individuální práce s dětmi

    • je prováděna nejčastěji k procvičení určité dovednosti (rozvíjení smyslového vnímání, prostorové a pravolevé orientace, matematických představ, grafomotoriky, logopedických funkcí apod.)

  • činnosti a hry v oblasti:

- výtvarné (kreslení, malování, otisky, zapouštění barev, trhání, mačkání,

modelování, tvoření z přírodnin, vystřihování apod.)

- rozvoj představivosti, kreativity a fantazie, estetického vnímání, jemné motoriky,

výtvarných dovedností, osvojování práce s materiály, seznámení se s výtvarnými technikami

- pohybové (pohybové chvilky, protahující cvičení, pohybové hry, relaxace)

- rozvoj jemné i hrubé motoriky, fyzického vývoje dítěte, podpora správného růstu, podpora fyzické zdatnosti, rozvoj sebeobslužných dovedností, zdravých návyků, vytváření fyzické pohody

- hudební (pěvecké, poslechové, hudebně pohybové apod.)

- rozvoj sluchového vnímání, osvojování a zpěv písní, koordinace pohybu dle

hudby

- rozvoje poznání, myšlení, paměti

- procvičování smyslového vnímání, pravolevé a prostorové orientace,

časové posloupnosti, matematických představ, vlastností předmětů, atd.

- rozvoj komplexního pohledu na svět, osvojení poznatků z přírodních,

společenských a technických věd

- procvičování paměti a pozornosti, rozvoj logického myšlení

- jazykové, řečové a komunikační - popis, rozhovor, vyprávění, poslech, přednes

- rozvoj slovní zásoby, procvičování jemné motoriky mluvidel, rytmická cvičení, osvojování si říkanek, poslech pohádek, vyprávění atd.

  • společné stravování

    • děti vedeme k samostatnosti a sebeobsluze, k vytváření zdravých stravovacích návyků a ke kultuře stolování

  • hygiena a sebeobsluha

    • hygienické potřeby provádějí děti samostatně podle vlastní potřeby a požadavku intimity

    • potřebují-li děti pomoc, je jim poskytnuta ze strany pečující osoby

    • při oblékání a svlékání, úklidu hraček apod. děti vedeme k samostatnosti, vzájemné ohleduplnosti a pomoci

  • pobyt venku

    • uskutečnění pobytu venku, jeho program i délka pobytuje závislá na aktuálních podmínkách počasí

    • při pobytu venku:

- chodíme na procházky, poznáváme přírodu a okolí

- hrajeme si v přírodě

- hrajeme si, pohybově se vyžíváme na zahradě

  • pobyt venku poskytuje dětem poznatky o okolí a především je prostorem k dostatečnému pohybovému vyžití a volné hře

  • odpočinek a spánek

    • děti odpočívají v ložnici, což je samostatná místnost, kde má každé dítě své stabilně umístěné lehátko

    • doba odpočinku je uzpůsobena individuálním potřebám dětí

    • tato doba je kromě odpočinku věnována čtení pohádek, příběhů a poezie, poslechu relaxační hudby atd.

Konkrétní činnosti a příležitosti:

- pohybová cvičení                                                                                                                                                  - manipulační činnosti                                                                                                                                              - smyslové a psychomotorické hry                                                                                                                        - hudebně - pohybové činnosti                                                                                                                              - grafické a grafomotorické činnosti                                                                                                                       - činnosti směřující k ochraně zdraví a osobního bezpečí                                                                                    - relaxační činnosti                                                                                                                                                    - činnosti k prevenci úrazů                                                                                                                                      - řečová a rytmická cvičení                                                                                                                                     - práce s knihou (čtení, prohlížení)                                                                                                                          - přednes, zpěv, vyprávění                                                                                                                                      - poslech pohádek a příběhů                                                                                                                                  - interpretace zážitků                                                                                                                                               - přímé pozorování                                                                                                                                                  - manipulace s předměty a různými materiály                                                                                                       - námětové hry                                                                                                                                                        - smyslové hry                                                                                                                                                          - cvičení na projevování citu                                                                                                                                    - výlety do okolí                                                                                                                                                        - činnosti na poznávání lidských vlastností                                                                                                            - estetické a tvůrčích aktivity                                                                                                                                  - činnosti k získávání orientace v okolí                                                                                                                   - poučení o možných nebezpečných situacích a způsobech, jak se chránit atd.

Činnosti se vzájemně prolínají, vycházejí z potřeb dětí, věkových zvláštností a jejich rozvojových možností.

CÍLE PÉČE A VÝCHOVY V DS DLE JEDNOTLIVÝCH OBLASTÍ

1. OBLAST BIOLOGICKÁ (Dítě a jeho tělo)

  • prostřednictvím nejrůznějších činností rozvíjet pohybové schopnosti dětí a zdokonalovat jejich dovednosti v oblasti hrubé i jemné motoriky, vést děti k osvojování si věku přiměřených praktických dovedností a k rozvoji smyslového vnímání a zároveň stimulovat a podporovat uvědomování si svého těla a směřovat tak k rozvoji psychické i fyzické zdatnosti a osvojování si poznatků o svém těle a jeho zdraví

2. OBLAST PSYCHOLOGICKÁ (Dítě a jeho psychika)

  • vytvářet podmínky k rozvoji řečových schopností, jazykových a komunikativních dovedností a vzbuzování zájmu i o další verbální i neverbální formy sdělení

  • rozvíjet smyslové vnímání, myšlení, rozvíjet paměť a pozornost, představivost a fantazii a tvořivé myšlení, vést děti k tvořivému sebevyjádření, k tvořivému řešení problémů a směřovat k posilování přirozených poznávacích citů dítěte, jeho zvídavosti, vytvářet a podporovat zájem o učení a vytvářet základy pro práci s informacemi

  • rozvíjet osobnost dětí tak, aby si uvědomovaly své vlastní já, získávaly sebevědomí, sebedůvěru, spěly k relativní citové samostatnosti, dokázaly se sebeovládat, vytvářet a rozvíjet citové vztahy a plně je prožívat a naučit se tyto pocity, získané dojmy a prožitky různými způsoby vyjadřovat a zvládat a také záměrně řídit svoje chování a umět ovlivňovat vlastní situaci

3. OBLAST INTERPERSONÁLNÍ (Dítě a ten druhý)

  • učit děti navazovat a rozvíjet vztahy k druhým lidem (dětem i dospělým), v tomto směru posilovat u dětí prosociální chování a vytvářet prosociální postoje (sociální citlivost, toleranci, respekt aj.), učit je žít ve společnosti ostatních, seznamovat je s pravidly chování ve vztazích k ostatním, učit děti komunikovat, spolupracovat s druhými lidmi a také si chránit osobní soukromí a bezpečí

4. OBLAST SOCIÁLNĚ KULTURNÍ (Dítě a společnost)

  • uvádět děti přirozeným způsobem do společenství ostatních lidí, seznamovat je se světem lidí, kultury a umění, rozvíjet u dětí základní kulturně společenské postoje, návyky a dovednosti a učit je vědomě se přizpůsobovat společenskému prostředí a zvládat jeho změny, přiblížit dětem pravidla společenského soužití, učit děti spolupracovat, spolupodílet se, vnímat a přijímat základní hodnoty uznávané v daném společenství, vytvářet také povědomí o existenci ostatních kultur a národností

5. OBLAST ENVIRONMENTÁLNÍ (Dítě a svět)

  • seznamovat děti s místem a prostředím, ve kterém žijí a přispívat k vytváření pozitivního vztahu k tomuto prostředí, umožňovat dětem poznávat přírodní, kulturní i technické prostředí, vnímat jejich rozmanitost, vývoj a neustálé proměny a na základě těchto vědomostí vytvářet u dětí povědomí o vlastní sounáležitosti se světem, s živou a neživou přírodou, lidmi, společností i planetou Zemí a směřovat děti k uvědomění si nutnosti chránit přírodu, životní prostředí a chovat úctu k životu ve všech jeho formách

SEZNAM TEMATICKÝCH CELKŮ

Tematické celky vycházejí z přirozeného cyklu ročních období a přírodních i společenských situací s nimi spojených, tedy ze života dítěte, je tak pro dítě smysluplný, zajímavý a užitečný a realizace těchto tematických celků poskytuje dítěti přirozenou cestou poznávat svět, poskytuje mu širokou škálu nejrůznějších aktivit a nabízí mu hlubší prožitek, dítě tak nezískává pouze izolované poznatky či jednoduché dovednosti, ale získaná zkušenost je komplexnější a pro dítě snáze uchopitelná a prakticky využitelná a přispívá k tomu, aby dítě získávalo potřebné dovednosti, užitečné poznatky, poznávalo žádoucí hodnoty a získávalo samostatné postoje.

Tematické celky jsou členěny do podtémat, která tvoří  materiál pro jednodušší práci při sestavování konkrétních činností pro děti.                                                                                                                  S jednotlivými podtématy je vhodné pracovat individuálně, dle aktuálních podmínek a možností (aktuální počet dětí ve skupině, jejich věk apod.), slouží jako orientační materiál. 

© 2022 Dětská skupina při nemocnici, z.ú., Metyšova 465, 514 01 Jilemnice
Vytvořeno službou Webnode Cookies
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky